Rok 2024 okazał się bardzo dobry dla komunikacji miejskiej w Olsztynie. Z usług transportu publicznego skorzystało łącznie prawie 48 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 21%, czyli o ponad 8 mln osób więcej niż w 2023 roku. Mimo tak dobrych wyników, polityka nowych władz Olsztyna nie idzie w parze z dalszym rozwojem transportu publicznego w mieście, a przede wszystkim z rozbudową sieci tramwajowej.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie przedstawił świeże dane dotyczące liczby pasażerów transportu publicznego za rok 2024. Okazuje się, że zainteresowanie komunikacją miejską wzrosło o 21 procent względem roku poprzedniego, a autobusy i tramwaje przewiozły łącznie 47,9 mln osób. W roku ubiegłym wynik ten kształtował się na poziomie 39,7 mln pasażerów. Urzędnicy podkreślają jednak, że dane te opierają się na sprzedaży biletów oraz uwzględniają szacunki z bezpłatnych przejazdów – zwłaszcza dzieci i uczącej się młodzieży, gdyż grupa ta od IV kwartału zyskała możliwość korzystania z transportu publicznego bez opłat.
Bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży do 19. roku życia wprowadzono dokładnie od 1 września 2024 roku. –Zmiana ta miała największe przełożenie na wzrost obłożenia w komunikacji miejskiej. Coraz więcej osób, przede wszystkim rodzin z dziećmi, decyduje się na pozostawienie swoich indywidualnych środków komunikacji na rzecz publicznego transportu zbiorowego – mówi Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u.
Nie bez wpływu na nowe wyniki przewozowe miało ponadto uruchomienie na przełomie 2023 i 2024 roku dwóch nowych linii tramwajowych nr 4 i 5. Według danych liczba pasażerów tramwajów wzrosła o 58 proc. z 23 tys. w ciągu przeciętnego dnia roboczego w 2022 roku do 37 tys. w ciągu przeciętnego dnia roboczego w 2024 roku. Z kolei liczba pasażerów przewożonych autobusami spadła o 6 proc. – ze 116 tys. w 2022 roku do 109 tys. osób w roku ubiegłym. Łącznie w przeciętny dzień roboczy komunikacja miejska obsługiwała ponad 146 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 4% względem 2022 roku (za 2023 rok ZDZiT nie posiada danych).
Znaczącą rolę tramwajów w codziennej komunikacji mieszkańców zdają się dostrzegać także urzędnicy w ratuszu. – Uruchomienie dwóch nowych linii tramwajowych wyraźnie wpłynęło na wzrost zainteresowania komunikacją miejską. Podobny "boom" na transport publiczny w Olsztynie można było zaobserwować w 2016 roku, kiedy po raz pierwszy uruchomiono tramwaje w mieście. Teraz, po raz kolejny, tramwaje potwierdziły swoją rolę jako kluczowego elementu systemu transportowego – czytamy w komunikacie miasta. Tymczasem, jak pisaliśmy niedawno,
Olsztyn nie widzi na razie potrzeby rozwoju sieci tramwajowej mimo ostatniej tak dużej transzy środków unijnych.
Nie bez znaczenia dla rosnącej popularności komunikacji miejskiej są także porozumienia z gminami ościennymi, dzięki którym zarówno mieszkańcy Olsztyna, jak i mieszkańcy sąsiednich gmin mogą korzystać z całej siatki połączeń olsztyńskiej komunikacji. Obecnie Olsztyn zawarł umowy ze wszystkimi gminami wkoło miasta – Dywitami, Barczewem, Stawigudą i Jonkowem. Dodatkowo olsztyńskie autobusy dojeżdżają nawet do Olsztynka. Jedną z ostatnich gmin z którą zawarto porozumienie było Jonkowo, dzięki czemu od niedawna kursują autobusy na linii nr 145. Model finansowania opiera się na współdzieleniu kosztów – dochody z biletów są przeznaczane na funkcjonowanie linii, a brakujące środki pokrywa gmina, do której linia dojeżdża.
Znaczący wzrost liczby pasażerów wpłynął również na przychody z biletów. W 2024 roku wpływy netto ze sprzedaży wyniosły 37,1 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy to do budżetu miasta wpłynęło 34,4 mln zł. W 2022 roku wpływy kształtowały się na poziomie 32,5 mln zł.